Home Περιβαλλοντική
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η ΟΝΟΜΑΤΟΔΟΣΙΑ ΤΩΝ ΦΥΤΩΝ ΤΟΥ ΚΗΠΟΥ ΜΑΣ

eco27Η δημιουργία βοτανικού κήπου στο σχολείο μας έδωσε την ευκαιρία στα μέλη της Περιβαλλοντικής Ομάδας όχι μόνο να ασχοληθούν πρακτικά με την καλλιέργεια διάφορων ειδών φυτών, αλλά και να καταρτιστούν θεωρητικά για τα φυτά που επιλέχθηκαν να στολίσουν τον κήπο μας. Η ανάγκη να τοποθετηθούν δίπλα στα φυτά καρτελάκια με τις επιστημονικές ονομασίες τους ώθησε τους «μικρούς βοτανολόγους» να βρουν, κατά πρώτο λόγο, πληροφορίες για τον «ανάδοχό» τους, ο οποίος δεν είναι άλλος από το σπουδαίο επιστήμονα Κάρολο Λινναίο. Ο Κάρολος Λινναίος (1707-1778) ήταν Σουηδός βοτανολόγος και εξερευνητής, που πρώτος διαμόρφωσε αρχές για τον προσδιορισμό γενών και ειδών οργανισμών και δημιούργησε ένα ομοιόμορφο σύστημα για την ονοματολογία τους.

 

Η ανάδειξη των ονομάτων των φυτών στον κήπο μας
Για κάθε βοτανικό κήπο είναι σημαντική η ανάδειξη των επιστημονικών ονομασιών των φυτών που περιέχει με βάση τη διωνυμική ονοματολογία του Λινναίου. Γι’ αυτό το λόγο και εμείς αποφασίσαμε να φτιάξουμε καρτελάκια με τα ονόματα των φυτών. Αφού χωριστήκαμε σε ομάδες, κάθε ομάδα ανέλαβε από μια εργασία. Το αποτέλεσμα είναι άψογο, δείχνοντας ότι οι επίδοξοι …βοτανολόγοι του σχολείου μας δημιουργούν έναν βοτανικό κήπο άρτια οργανωμένο!

Οι μαθητές της Α΄ Λυκείου
Επιμέλεια: Ο εντεταλμένος της στήλης

 

 
ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΠΡΩΤΟΤΥΠΕΣ ΜΕΘΟΔΟΥΣ

eco29Το Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης επιφυλάσσει ευχάριστες εκπλήξεις. Επιβεβαίωση αποτελεί η ευκαιρία που είχαμε να φτιάξουμε ένα λαχανόκηπο με μια πρωτότυπη μέθοδο. Όταν ο Σύμβουλος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Νομού Κορινθίας κ. Ιωάννης Βαρελάς μας πρότεινε να επισκεφθεί το σχολείο μαζί με τον γεωπόνο κ. Παν. Μανίκη για να μας δείξουν «κάτι καινούργιο», δεχτήκαμε με χαρά. Με την καθοδήγησή του τα μέλη της Περιβαλλοντικής Ομάδας φυτέψαμε ένα λαχανόκηπο παίζοντας ...βώλους! Χρειαστήκαμε αρκετό κόκκινο χώμα και πολλούς σπόρους λαχανικών, τους οποίους ζυμώσαμε με το χώμα και φτιάξαμε μπάλες. Από αυτές φτιάξαμε πολλούς μικρούς βώλους, τους οποίους, απλώς, πετάξαμε στα παρτέρια που είχαμε ήδη ετοιμάσει! Πρόκειται για μια μέθοδο που έχει εφαρμοστεί με επιτυχία στην Ιαπωνία. Οι χωματένιοι βώλοι, ακολουθώντας φυσική πορεία και χωρίς άλλη ανθρώπινη επέμβαση (σκάλισμα, πότισμα κλπ.) φυτρώνουν και αυξάνονται κανονικά! Ο κ. Μανίκης έχει δημιουργήσει με τη μέθοδο αυτή μια ωραιότατη καρποφόρα έκταση, την οποία επισκεφτήκαμε ηλεκτρονικά και θαυμάσαμε. Ομολογούμε πως η γνωριμία με τον κ. Μανίκη μας έδωσε κάτι ξεχωριστό. Αλλά και τα πολύ θερμά λόγια του κ. Βαρελά για την πορεία του προγράμματος αποτέλεσαν μια ηθική ανταμοιβή για την ως τώρα προσπάθειά μας. 

 

Εξίσου ενδιαφέρουσα και διαφωτιστική ήταν και η δεύτερη επίσκεψη γεωπόνου στο σχολείο μας, του κ. Νικ. Θυμάκη, ο οποίος είναι ο υπεύθυνος της Ανθοκομικής Έκθεσης του Δήμου Κηφισιάς. Ο κ. Θυμάκης αφιέρωσε ένα απόγευμα για να μας κατατοπίσει με αληθινό ενδιαφέρον για τα φυτά που έχουμε φυτέψει στον κήπο μας. Οι συμβουλές του για τις συνθήκες ανάπτυξης και τους τρόπους περιποίησής τους ήταν απαραίτητες. Ακόμη, μας υπέδειξε μια οικολογική μέθοδο παραγωγής λιπάσματος, τη λεγόμενη κομποστοποίηση, η οποία βασίζεται στην αξιοποίηση φύλλων και χόρτων, που ως τώρα τα πετάγαμε. Πλέον, τα συλλέγουμε, τα τοποθετούμε σε ένα λάκκο δίπλα στον κήπο μας και φροντίζουμε να εκτίθενται ομοιόμορφα στον ήλιο, ώστε σταδιακά να μετατραπούν σε λίπασμα.

 

Σημαντικό γεγονός αποτελεί, βεβαίως, και η δημιουργία μικρής τεχνητής λίμνης στο κέντρο του κήπου μας, γύρω από την οποία φυτέψαμε το υδροχαρές φυτό πάπυρος. Η λιμνούλα χαρίζει ξεχωριστή ομορφιά στον κήπο μας και σκοπεύουμε να την κάνουμε ακόμη πιο εντυπωσιακή. Αξιοσημείωτο είναι ότι το νερό της λίμνης προέρχεται από το σύστημα εξοικονόμησης νερού που εγκαταστήσαμε στο σχολείο μας. Κοντά στον κήπο τοποθετήθηκε δεξάμενη, στην οποία καταλήγει με σωλήνες, κατά πρώτο λόγο, το νερό της βροχής που μαζεύεται στην ταράτσα του σχολείου. Δεύτερο, στη δεξαμενή συλλέγεται το νερό από τις βρύσες, που βρίσκονται στο προαύλιο και χρησιμοποιούν οι μαθητές. Το νερό αυτό χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία της λίμνης, αλλά τώρα χρησιμοποιείται και για το πότισμα των φυτών μας. Έτσι, μάθαμε στην πράξη να αξιοποιούμε ένα από τα πολυτιμότερα δώρα της φύσης.

 

Ο εντεταλμένος της στήλης

 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΚΠΕ ΑΚΡΑΤΑΣ

100_0994 Η Π. Ο. του Σχολείου μας με υπεύθυνο τον καθηγητή κ. Ανδρέα Κουτσόπουλο επισκεφτήκαμε το ΚΠΕ Ακράτας, με σκοπό να γνωρίσουμε τον υγροβιότοπο της λίμνης Τσιβλού.

Η υποδοχή που μας έκαναν οι αρμόδιοι ήταν πολύ φιλική. Αρχικά μας οδήγησαν σε μια ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα όπου παρακολουθήσαμε μια θεωρητική ενημέρωση σχετικά με το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης νερού. Στη συνέχεια πήραμε το δρόμο για τη λίμνη. Διανύσαμε μια διαδρομή 35 περίπου λεπτών. Το τοπίο που αντικρίσαμε στη διαδρομή αλλά και φτάνοντας στη λίμνη ήταν επιβλητικό. Εκεί χωριστήκαμε σε τρεις ομάδες: σε παραγωγούς, σε καταναλωτές και σε αποικοδομητές. Πήραμε τα αναγκαία σύνεργα για την περιβαλλοντική δραστηριότητά μας και ξεκινήσαμε την περιήγηση γύρω από τη λίμνη.

 Ο κ. Κων/νος Παπακωνσταντίνου, υπεύθυνος του προγράμματος, μας ενημέρωσε για την εντόπια χλωρίδα και την πανίδα και μας παρακίνησε να αναζητήσουμε τα χαρακτηριστικότερα είδη φυτών, ετοιμάζοντας μάλιστα κι ένα φυτολόγιο. Η διαδρομή που περπατήσαμε είχε δύσκολα σημεία, λόγω της διαμόρφωσης του εδάφους. Και ως εκ τούτο περιπέτεια. Εμείς όμως, ως μέλη περιβαλλοντικής ομάδας …εξοικειωμένα με το περιβάλλον (!), αντιμετωπίσαμε τα εμπόδια με χιούμορ και τραγούδι. Σε όλους θα μείνει αξέχαστη η στάση μας σε ένα από τα ομορφότερα μέρη πάνω απ΄ τη λίμνη για να τραγουδήσουμε το γνωστό παραδοσιακό τραγούδι «Ο σπίνος». Με τις υποδείξεις του υπευθύνου εντοπίσαμε σημάδια της αρνητικής ανθρώπινης επέμβασης: παράνομη υλοτομία και δόμηση, αλόγιστη θήρα και ίχνη στο έδαφος από αγωνιστικές μοτοσικλέτες ανώμαλου δρόμου. Στο τέλος ως ομάδες κληθήκαμε να συμπληρώσουμε φύλλα εργασίας, να προτείνουμε τρόπους αντιμετώπισης των προβλημάτων και ευαισθητοποίησης των τοπικών αρχών, των κατοίκων της περιοχής και των επισκεπτών για την προστασία της λίμνης, και να παρουσιάσουμε τις εργασίες μας.

 Η επίσκεψή αυτή μας μόρφωσε, μας ευαισθητοποίησε και μας έκανε να νιώσουμε χαρά και μια εσωτερική ικανοποίηση. Σημαντικό ρόλο έπαιξε σ΄ αυτό και η ομορφιά της φύσης αλλά και η υπέροχη παρέα μας.

 Αναπάντεχος ήταν ο αποχαιρετισμός που μας επιφύλαξε ο υπεύθυνος του ΚΠΕ, που μας είπε: «Σας αποχωρίζομαι με ιδιαίτερη συγκίνηση, γιατί μέσα από τις δεκάδες επισκέψεις σχολείων των οποίων έχω αναλάβει την ξενάγηση είναι η πρώτη φορά που αισθάνομαι θαυμασμό, όχι μόνο για την ολοπρόθυμη συμμετοχή σας σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος αλλά και για τη γενικότερη εικόνα που παρουσιάζετε ως σχολείο, συνδυάζοντας το ήθος και τη ζωντάνια».

Ο εκπρόσωπος των μελών της Π.Ο.

 

    Image folder specified does not exist!
  •  

 
Η ΚΑΤΑΡΑ ΤΟΥ ΠΕΥΚΟΥ

 

του Ζαχ. Παπαντωνίου

 Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θα θυμούνται το κλασικό αυτό ποίημα του Ζαχ. Παπαντωνίου. Μέσα απ΄ τους στίχους του τα παιδιά προηγούμενων εποχών διδάσκονταν το βαθύ σεβασμό του ποιητή προς τη φύση αλλά και την ενορατική διαίσθησή του για το ζοφερό μέλλον που από χρόνια προετοίμαζε ο άνθρωπος με τη χρησιμοθηρική συμπεριφορά του. Το ποίημα προκαλεί μια βαθιά εντύπωση. Χαρακτηρίζεται σαν προφητικό και δημιουργεί έντονα, αφυπνιστικά ερεθίσματα. Για την επικαιρότητά του κρίνουμε άξιο να το παραθέσουμε ολόκληρο, ώστε να ωφεληθούν και τα παιδιά της δικής μας εποχής. 

 
1.
«Γιάννη, γιατί έκοψες τον πεύκο;
Γιατί; Γιατί;»
- «Αγέρας θάναι», λέει ο Γιάννης,
και περπατεί.

Ανάβει η πέτρα, το λιβάδι
βγάνει φωτιά•
νάβρισκε ο Γιάννης μια βρυσούλα,
μια ρεματιά!

Μες στο λιοπύρι, μες στον κάμπο
να ένα δεντρί…
Ξαπλώθη ο Γιάννης αποκάτου
δροσιά να βρει.

Το δέντρο παίρνει τα κλαδιά του
και περπατεί!
«Δε θ΄ ανασάνω», λέει ο Γιάννης,
«γιατί; γιατί;»

 

2.
- «Γιάννη, πού κίνησες να φτάσεις;»
- «Στα Δυο Χωριά».
- «Κι ακόμα βρίσκεσαι δω κάτου;
Πολύ μακριά!»

-«Εγώ πηγαίνω, όλο πηγαίνω.
Τι έφταιξα γω;
Σκιάζεται ο λόγκος και με φεύγει,
Γι΄ αυτό είμαι δω.

Πότε ξεκίνησα; Είναι μέρες…
για δυο, για τρεις…
Ο νους μου σήμερα δεν ξέρω,
τ΄ είναι βαρύς».

-«Να μια βρυσούλα, πιε νεράκι
να δροσιστείς».
Σκύβει να πιει νερό στη βρύση,
στερεύει ευθύς.

 

3.
Οι μέρες πέρασαν κι οι μήνες,
φεύγει ο καιρός•
στον ίδιο τόπο είν΄ ο Γιάννης,
κι ας τρέχει εμπρός…

Να το χινόπωρο, να οι μπόρες!
μα πού κλαρί;
Χτυπιέται ορθός με το χαλάζι,
με τη βροχή.

 

4.
-«Γιάννη, γιατί έσφαξες το δέντρο
το σπλαχνικό,
πούριχνεν ίσκιο στο κοπάδι
και στο βοσκό;

Ο πεύκος μίλαε στον αέρα
-τ΄ ακούς; τ΄ ακούς; -
και τραγουδούσε σα φλογέρα
στους μπιστικούς.

Φρύγανο και κλαρί του πήρες
και τις δροσιές,
και το ρετσίνι του ποτάμι
απ΄ τις πληγές.

Σακάτης ήτανε κι ολόρθος,
ως τη χρονιά,
που τον εγκρέμισες για ξύλα,
Γιάννη φονιά!»

5.
-«Τη χάρη σου, ερημοκλησάκι,
την προσκυνώ.
Βόηθα να φτάσω κάποιαν ώρα
και να σταθώ…

Η μάνα μου θα περιμένει
κι έχω βοσκή…
κι είχα και τρύγο… Τι ώρα νάναι
και τι εποχή;

Ξεκίνησα το καλοκαίρι
- να στοχαστείς -
κι ήρθε και μ΄ ήβρεν ο χειμώνας
μεσοστρατίς.

Πάλι Αλωνάρης και λιοπύρι!
Πότε ήρθε; Πώς;
Άγιε, σταμάτησε το λόγκο,
που τρέχει εμπρός.

Άγιε, το δρόμο δεν τον βγάνω
- με τι καρδιά; -
Θέλω να πέσω να πεθάνω,
εδώ κοντά.

 

6.
Πέφτει σα δέντρο απ΄ το πελέκι…
Βογκάει βαριά.
Μακριά του στάθηκε το δάσος,
πολύ μακριά.

Εκεί τριγύρω ούτε χορτάρι,
φωνή καμιά.
Στ΄ αγκάθια πέθανε, στον κάμπο,
στην ερημιά.

 

 
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2010 - ΗΛΙΑΚΟ ΧΩΡΙΟ ΛΥΚΟΒΡΥΣΗΣ

 eco16Μπορεί ως Περιβαλλοντική Ομάδα του Σχολείου να κουραζόμαστε, όμως απολαμβάνουμε και μιας ιδιαίτερης εύνοιας. Έτσι, τον Ιανουάριο πραγματοποιήσαμε επίσκεψη στο ηλιακό χωριό στη Λυκόβρυση, προκειμένου να ενημερωθούμε πάνω σε έναν βασικό τομέα του φετινού μας προγράμματος που είναι οι εναλλακτικές μορφές ενέργειας. Το ηλιακό χωριό της Ελλάδας είναι ένα από τα τρία πειραματικά ηλιακά χωριά του κόσμου – τα άλλα δύο λειτουργούν στην Ισπανία και το Μαρόκο. Πολύ ενδιαφέροντα όσα είδαμε και μάθαμε. Μεγάλη εντύπωση μας έκανε όμως και η έκκληση των κατοίκων και των τεχνιτών του ηλιακού χωριού πως, αν συνεχιστεί η έλλειψη συντήρησης, το χωριό θα οδηγηθεί σε αχρηστία και διάλυση.

 
«StartPrev123NextEnd»

Page 3 of 3

Your are currently browsing this site with Internet Explorer 6 (IE6).

Your current web browser must be updated to version 7 of Internet Explorer (IE7) to take advantage of all of template's capabilities.

Why should I upgrade to Internet Explorer 7? Microsoft has redesigned Internet Explorer from the ground up, with better security, new capabilities, and a whole new interface. Many changes resulted from the feedback of millions of users who tested prerelease versions of the new browser. The most compelling reason to upgrade is the improved security. The Internet of today is not the Internet of five years ago. There are dangers that simply didn't exist back in 2001, when Internet Explorer 6 was released to the world. Internet Explorer 7 makes surfing the web fundamentally safer by offering greater protection against viruses, spyware, and other online risks.

Get free downloads for Internet Explorer 7, including recommended updates as they become available. To download Internet Explorer 7 in the language of your choice, please visit the Internet Explorer 7 worldwide page.