Εκπαιδευτήρια

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2019

Η Περιβαλλοντική Ομάδα των Εκπ/ρίων στην Ημερίδα Περιβαλλοντικών Δράσεων

• Στο Ζωγράφειο Λύκειο Κων/πολης

Τακ, τακ, τακ… Απρόσμενα η πόρτα της τάξης ανοίγει και προβάλλουν οι υπεύθυνοι καθηγητές της Πληροφορικής:
-Λοιπόν, παιδιά, στο e-mail του Σχολείου μας ήρθε ένα μήνυμα που ούτε λίγο ούτε πολύ μας προσκαλεί στην Κωνσταντινούπολη. Και συγκεκριμένα εσάς, τα μεγάλα μέλη της Περιβαλλοντικής, για να συμμετάσχετε σε μια ημερίδα για το περιβάλλον!
…..
Τέτοια συγκλονιστικά νέα λίγες φορές ακούς! Ξέρεις τι είναι να βρεθείς με την τάξη σου στη Βασιλεύουσα; Όσοι δηλώσαμε συμμετοχή δεν βλέπαμε την ώρα να επιβιβαστούμε στο αεροπλάνο για την Πόλη…

Κι έτσι ξεκίνησε ένα ταξίδι-προσκύνημα, ένα ταξίδι-όνειρο… Φτάσαμε στην Πόλη! Σαν να είχαμε βρεθεί σε άλλον κόσμο: άνθρωποι αμέτρητοι, κάθε φυλής, αρχιτεκτονικά επιτεύγματα ασυνήθιστα, εντυπώσεις νέες, ξεχωριστές.
Την επόμενη μέρα σειρά είχε η Περιβαλλοντική Ημερίδα «Περιβάλλον, σχολείο, κοινωνία» στο Ζωγράφειο Λύκειο Κωνσταντινούπολης, ένα ελληνικό σχολείο με μεγάλη ιστορία. Μετά από μια μαγευτική διαδρομή μέσα από τα σοκάκια της Πόλης, φτάσαμε. Στην είσοδο μας υποδέχτηκαν οι μαθητές του σχολείου με ζεστά χαμόγελα και χαρούμενη διάθεση. Στην αίθουσα εκδηλώσεων είχε ήδη μαζευτεί ο κόσμος, κάποιοι Έλληνες της Πόλης και πολλοί ελλαδίτες, καθηγητές ως επί το πλείστον.
Σε λίγο μπήκε ο Οικουμενικός Πατριάρχης, ο οποίος απηύθυνε χαιρετισμό, μας ευλόγησε και η ημερίδα ξεκίνησε. Το καλωσόρισμα μας ήρθε και …καλλιτεχνικά, με ένα τραγούδι από τους μαθητές του Ζωγραφείου. Ακολούθησε μια μακριά σειρά από ομιλίες-παρουσιάσεις περιβαλλοντικών εργασιών διαφόρων σχολείων από όλη την ελληνική επικράτεια. Ανεβήκαμε στη σκηνή και παρουσιάσαμε κι εμείς τις δράσεις της δικής μας Περιβαλλοντικής Ομάδας. Η παρουσίασή μας έγινε δεκτή με ενθουσιασμό και τα σχόλια που μας έκαναν ήταν πολύ θετικά. Νομίζω πως ήμασταν οι μοναδικοί μαθητές από την Ελλάδα που πήγαμε στην ημερίδα και που παρουσιάσαμε οι ίδιοι το περιβαλλοντικό μας πρόγραμμα, ενώ τα άλλα σχολεία τα εκπροσώπησαν οι καθηγητές τους.
Στο τέλος μας ανέβασαν στο Γραφείο των Καθηγητών, στον τελευταίο όροφο του σχολείου, όπου μας κέρασαν και απ΄ όπου αγναντέψαμε την Πόλη σε μια υπέροχη πανοραμική θέα.

• Στην Πόλη των ονείρων μας

Ήμασταν όλοι αποφασισμένοι να επισκεφτούμε όσο το δυνατόν περισσότερα μέρη της θρυλικής Πόλης στον λιγοστό χρόνο που είχαμε στη διάθεσή μας! Και πράγματι. Κάναμε μια κοπιαστική αλλά συνάμα γεμάτη εικόνες και μνήμες περιδιάβαση. Μπήκαμε σε ιστορικές εκκλησίες, περάσαμε από θεόρατα τζαμιά, επισκεφτήκαμε την επιβλητική πλατεία Ταξίμ και, μέσω του υπόγειου σιδηροδρόμου, τη φημισμένη περιοχή του Πέραν. Ψωνίσαμε και από την Κλειστή Αγορά, όπου δοκιμάσαμε τις ικανότητές μας στα παζάρια, κάποιοι με εκπληκτικά αποτελέσματα!
Την επόμενη μέρα προσκυνήσαμε στην Αγία του Θεού Σοφία. Με τι λόγια να εκφραστώ, πώς να αποδώσω τον θαυμασμό μου γι΄ αυτόν τον μοναδικό Ναό, τον άλλοτε τόσο περικαλλή, μα και σήμερα μεγαλόπρεπο και επιβλητικό, το σύμβολο που ενσαρκώνει την ιδέα του Βυζαντίου και του Χριστιανισμού; Η συγκίνηση μεγάλη, μας πλημμύρισε. Ο πόνος για την καταστροφή της, η νοσταλγία για τα περασμένα μεγαλεία της και η ελπίδα για την ανάκτησή της μας δημιούργησαν αντικρουόμενα συναισθήματα. Θαυμάσαμε τα ελάχιστα ψηφιδωτά, αριστουργήματα της τέχνης, που γλίτωσαν από τη μανία των κατακτητών… Κι ύστερα, εν μέσω δυνατής καταιγίδας, επισκεφτήκαμε τη Δεξαμενή του Ιουστινιανού και τον Ιππόδρομο, είδαμε τη στήλη του Θεοδοσίου, τον χάλκινο τρίποδα (πρώην) των Δελφών και φύγαμε για το Μπαλουκλή. Εκεί προσκυνήσαμε τους τάφους των μακαριστών Πατριαρχών, προσκυνήσαμε και πήραμε αγίασμα από τη Μονή της Ζωοδόχου Πηγής ως ευλογία. Επόμενη στάση μας στον μικρό σε μέγεθος αλλά μεγάλο σε ιστορία Ναό της Παναγίας των Βλαχερνών, όπου εψάλη για πρώτη φορά ο Ακάθιστος Ύμνος. Για το τέλος μάς επιφυλάχθηκε η επίσκεψη στην περίφημη Ιερά Μονή της Χώρας, όπου ας καθήλωσαν τα απαράμιλλης τέχνης ψηφιδωτά, καλοδιατηρημένα, που έμοιαζαν να μην τα έχει αγγίξει, από δέος, ούτε το πέρασμα του χρόνου!..
Την τελευταία μέρα επισκεφτήκαμε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπου λειτουργηθήκαμε και στη συνέχεια μας έγινε υποδοχή και ξενάγηση από εκπρόσωπο του Πατριάρχη, που έλειπε. Αξέχαστη θα μου μείνει για πάντα η «κλειστή πύλη», το μέρος όπου κρέμασαν τον Πατριάρχη Γρηγόριο τον Ε΄. Έπειτα επισκεφτήκαμε το υπερπολυτελές ανάκτορο Ντολμά Μπαχτσέ και, πριν αποχαιρετήσουμε οριστικά την αγαπημένη μας Πόλη, για να πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής και να γυρίσουμε στη «γήινη πραγματικότητα», απολαύσαμε μια θαυμάσια κρουαζιέρα στον Βόσπορο. Γυρίσαμε γεμάτοι αναμνήσεις, έχοντας συνεχώς στα αυτιά και στην καρδιά μας τα λόγια του ποιητή: «Πάλι με χρόνια, με καιρούς, πάλι δικά μας θα ΄ναι». Αμήν!